21.05.2018
Agnieszka Muszka

Niecodzienne odwiedziny w Gryfowie Ślaskim

W sobotę, 19 maja 2018 roku, nasze miasteczko odwiedziła wycieczka z Niemiec a dokładnie z szkoły językowej Zu Hause e. V z Lipska. Nie było by w tym nic nadzwyczajnego albowiem wiele wycieczek odwiedza Gryfów Śląski lecz tym razem turystom towarzyszył potomek rodu, który przez czterysta lat władał naszym miasteczkiem pan Carlos Frederic hrabia Schaffgotsch.

Jan Wysopal.

Sam przyjazd grupy był mocno opóźniony przez sytuacje drogowe na autostradzie co mocno zmieniło plany zwiedzania naszego miasta albowiem kierownik wycieczki pan Jorg Kretschmer usilnie starał się pilnować harmonogramu czasowego wycieczki. Grupa z panem hrabią Schaffgotschem została z wielką pompą przyjęta w ratuszu przez władze Gryfowa Śląskiego z wręczeniem upominków włącznie. Były więc przemowa naszego burmistrza pana Olgierda Poniżnika, przypomnienie historycznych dziejów znakomitego rodu i rola jaką ród odegrał w historii Gryfowa Śląskiego. Obecne były lokalne media. Tv Łużyce które przeprowadziły wywiad z panem Schaffgotschem, było Lwóweckie info oraz znany fotograf z Kuriera Gryfowskiego pan Paweł Rubaj. Od z strony organizacyjnej tego spotkania była odpowiedzialna pani Agnieszka Muszka z Centrum Informacji Turystycznej w Gryfowie Śląskim. Następnie już nasze Towarzystwo Miłośników Gryfowa wraz wycieczką udaliśmy się do naszego Kościoła pw. św. Jadwigi Śląskiej w naszym mieście. Na zwiedzeniu kościoła bardzo zależało panu Schaffgotschowi a szczególnie na zobaczeniu kaplicy rodowej Schaffgotschy. Jak wiecie drodzy czytelnicy o historii naszego kościoła można mówić godzinami lecz z powodu reżimu czasowego skupiliśmy się na omówieniu znaczenia sgraffito znajdującego się na suficie gryfowskiej świątyni, wspomnieliśmy o Barbarze Agnieszce księżniczce z rodu książąt piastowskich, która została pochowana w grobowcu Schaffgotschy. Z pomocą przyszedł nam dziekan naszej parafii ksiądz Krzysztof Kurzeja który interesująco opowiadał o ołtarzu głównym naszego kościoła z roku 1609. Goście byli pod wrażeniem prac renowacyjnych dokonanych w naszym Kościele a zwłaszcza podziw wzbudziła odnowiona ambona z roku 1728. Trzeba przyznać że nasza parafia miała szczęście do dziekanów którzy dbali i dbają o sprawy duchowe, sprawy wiary gryfowskich parafian ale także o sam stan Kościoła i zabytki w nim się znajdujące. Zostało to docenione przez pana Carlosa Schaffgotscha który osobiście podziękował dziekanowi, księdzu Krzysztofowi Kurzeji za trud włożony w obecny wygląd wnętrza kościoła i z uznaniem wyraził się o jego pracy. Tym bardziej że dowiedzieliśmy się że do renowacji poszły dwa obrazy z ołtarzy bocznych kościoła a za rok do renowacji pójdą następne dwa tak że nasz Kościół stanie się prawdziwą perłą turystyczną na mapie Dolnego Śląska. A turystów będzie coraz więcej.Następnie przeszliśmy ulicą Lubańska do restauracji „Obora” gdzie czekał na gości smaczny posiłek. W czasie deseru pan Carlos Schaffgotsch wpisał się do naszej kroniki Towarzystwa Miłośników Gryfowa Śląskiego. My zrewanżowaliśmy się drobnym upominkiem oraz kolorowymi pocztówkami z naszego miasteczka albowiem uważamy że promocji Gryfowa Śląskiego w świecie nigdy nie za mało.

Jan Wysopal

żródło ( https://www.facebook.com/tmggryfow/posts/1703738096376575 )