Deklaracje o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

I. DEKLARACJA O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

(Wzory obowiązujących od dnia 1 stycznia 2021 r. deklaracji zostały określone Uchwałą nr XXV/149/20 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości)

Kiedy należy złożyć deklarację?

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć do Burmistrza Gminy i Miasta Gryfów Śląski deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni
od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

Co należy zrobić w przypadku zmiany danych zawartych w już złożonej deklaracji?

W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu,
w którym nastąpiła zmiana
. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

Deklaracje do pobrania:

1) wzór deklaracji- nieruchomości zamieszkałe-zabudowa jednorodzinna,

2) wzór deklaracji- nieruchomości zamieszkałe-zabudowa wielorodzinna,

3) wzór deklaracji- nieruchomości niezamieszkałe,

4) wzór deklaracji- domki letniskowe i inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe

 

II. STAWKI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

(Określone Uchwałą nr XXV/154/20 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 22 grudnia 2020r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odebranymi z nieruchomości położonych na terenie gminy Gryfów Śląski oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty)

  • Nowe stawki opłaty obowiązują od dnia 1 lutego 2021 roku

1) NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁE

Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych wyliczana jest na podstawie ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość:

  • miesięczna wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami wynosi 26 złod osoby,

Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w przydomowym kompostowniku w kwocie
2,00 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

 

UWAGA:

  • W przypadku skorzystania przez właściciela nieruchomości z ulgi związanej
    z kompostowaniem bioodpadów w przydomowym kompostowniku, od właściciela przedmiotowej nieruchomości nie będą odbierane odpady bio w ramach funkcjonującego systemu, jak i również nie będzie on mógł przekazać tych odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).
  • Posiadanie przydomowych kompostowników i kompostowanie w nich bioodpadów, na podstawie których przysługuje zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie podlegało regularnym kontrolom.

WAŻNE

  • przy wypełnianiu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy podawać rzeczywistą ilość osób zamieszkujących nieruchomość (w tym dzieci),
  • w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość a ilości osób wskazanych w złożonej deklaracji, Burmistrz Gminy
    i Miasta Gryfów Śląski może zażądać przedstawienia dodatkowych dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji, w szczególności potwierdzenia/oświadczenia dotyczącego zamieszkania w innym miejscu niż zameldowania lub o objęciu opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miejscu aktualnego pobytu,
  • każdą zmianę co do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość (np. urodzenie się dziecka, zgon mieszkańca, zamieszkanie nowego lokatora itp.) należy zgłaszać
    w terminie do 10 dnia miesiąca
     następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana

2) NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁE (objęte gminnym systemem gospodarki odpadami)

W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników o określonej pojemności (przy uwzględnieniu ilości odbiorów poszczególnych frakcji odpadów komunalnych) oraz stawki opłaty wskazanej poniżej:

1) dla pojemnika o pojemności 120 litrów– w wysokości 6,34 zł,

2) dla pojemnika o pojemności 240 litrów– w wysokości 12,69 zł,

3) dla pojemnika o pojemności 1100 litrów– w wysokości 58,20 zł.

3) DOMKI LETNISKOWE LUB INNE NIERUCHOMOŚCI WYKORZYSTYWANE
NA CELE REKREACYJNO- WYPOCZYNKOWE

Za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno -wypoczynkowe, ustalono ryczałtową stawkę opłaty w wysokości 160 zł za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

III. TERMIN I MIEJSCE WNOSZENIA OPŁAT

Wyliczona zgodnie ze złożoną deklaracją opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi winna być wpłacana:

1) w przypadku nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych- z góry do 15 dnia danego miesiąca (np. za styczeń do 15 stycznia),

2) w przypadku domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno- wypoczynkowe opłatę uiszcza się za rok z góry w terminie do dnia 15 marca danego roku

Płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi można dokonać:

  • przelewem na konto odpadowe Gminy, tj.:

konto nr: 63 1020 2137 0000 9402 0145 8041

Gmina Gryfów Śląski, ul. Rynek 1, 59-620 Gryfów Śląski

lub

  • w kasie Urzędu Gminy i Miasta Gryfów Śląski
  1. Rynek 1, 59-620 Gryfów Śląski

Jednocześnie informujemy, że w kasie urzędu istnieje możliwość płatności kartą.