Deklaracje o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- DEKLARACJA O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
(Wzory obowiązujące od dnia 1 stycznia 2025 r. deklaracji zostały określone Uchwałą nr VI/35/24 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 29 października 2024 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości i Uchwałą nr VII/45/24 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 29 listopada 2024 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości ).
Kiedy należy złożyć deklarację?
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć do Burmistrza Gminy i Miasta Gryfów Śląski deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Co należy zrobić w przypadku zmiany danych zawartych w już złożonej deklaracji?
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Deklaracje do pobrania:
1) Deklaracja – Nieruchomości zamieszkałe, zabudowa jednorodzinna
2) Deklaracja – Nieruchomości zamieszkałe, zabudowa wielorodzinna
3) Deklaracja – Nieruchomości niezamieszkałe
4) Deklaracja – Domki letniskowe i inne nieruchomości
- STAWKI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
(Określone Uchwałą nr VI/34/24 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 24 października 2024 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odebranymi z nieruchomości położonych na terenie gminy Gryfów Śląski oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty).
- Nowe stawki opłaty obowiązywać będą od dnia 1 stycznia 2025 roku
W związku z ustaleniem nowych stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciele nieruchomości otrzymają z urzędu zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji.
Właściciele nieruchomości nie są zobowiązani do złożenia nowej deklaracji i uiszczają opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
1) Nieruchomości zamieszkałe
Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych wyliczana jest na podstawie ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość:
- miesięczna wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami wynosi 38 zł od osoby.
Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w przydomowym kompostowniku w kwocie 2 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
UWAGA:
- W przypadku skorzystania przez właściciela nieruchomości z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów w przydomowym kompostowniku, od właściciela przedmiotowej nieruchomości nie będą odbierane odpady BIO w ramach funkcjonującego systemu, jak i również nie będzie on mógł przekazać tych odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK),
- Posiadanie przydomowych kompostowników i kompostowanie w nich bioodpadów, na podstawie których przysługuje zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie podlegało regularnym kontrolom.
WAŻNE
- Przy wypełnianiu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy podawać rzeczywistą ilość osób zamieszkujących nieruchomość (w tym dzieci),
- W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość a ilości osób wskazanych w złożonej deklaracji, Burmistrz Gminy i Miasta Gryfów Śląski może zażądać przedstawienia dodatkowych dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji, w szczególności potwierdzenia/oświadczenia dotyczącego zamieszkania w innym miejscu niż zameldowania lub o objęciu opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miejscu aktualnego pobytu,
- Każdą zmianę co do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość (np. urodzenie się dziecka, zgon mieszkańca, zamieszkanie nowego lokatora itp.) należy zgłaszać w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
2) Nieruchomości niezamieszkałe (objęte gminnym systemem gospodarki odpadami)
W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników o określonej pojemności (przy uwzględnieniu ilości odbiorów poszczególnych frakcji odpadów komunalnych) oraz stawki opłaty wskazanej poniżej:
1) dla pojemnika o pojemności 120 litrów – w wysokości 30,00 zł,
2) dla pojemnika o pojemności 240 litrów – w wysokości 60,00 zł,
3) dla pojemnika o pojemności 1100 litrów – w wysokości 280,00 zł.
3) Domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele
rekreacyjno – wypoczynkowe
Za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno -wypoczynkowe, ustalono ryczałtową stawkę opłaty w wysokości 240,00 zł za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
III. TERMIN I MIEJSCE WNOSZENIA OPŁAT
Wyliczona zgodnie ze złożoną deklaracją opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi winna być wpłacana:
1) w przypadku nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych- z góry do 15 dnia danego miesiąca (np. za styczeń do 15 stycznia),
2) w przypadku domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno- wypoczynkowe opłatę uiszcza się za rok z góry w terminie do dnia 15 marca danego roku.
Płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi można dokonać:
- przelewem na konto odpadowe Gminy, tj.: konto nr: 63 1020 2137 0000 9402 0145 8041 Gmina Gryfów Śląski, ul. Rynek 1, 59-620 Gryfów Śląski,
lub
- w kasie Urzędu Gminy i Miasta Gryfów Śląski
Rynek 1, 59-620 Gryfów Śląski.
Jednocześnie informujemy, że w kasie urzędu istnieje możliwość płatności kartą.