Deklaracje o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

  1. DEKLARACJA O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

 

(Wzory obowiązujące od dnia 1 stycznia 2025 r. deklaracji zostały określone Uchwałą nr VI/35/24 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 29 października 2024 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości i Uchwałą nr VII/45/24 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 29 listopada 2024 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości ).

 

Kiedy należy złożyć deklarację?

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć do Burmistrza Gminy i Miasta Gryfów Śląski deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

 

Co należy zrobić w przypadku zmiany danych zawartych w już złożonej deklaracji?

W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

 

Deklaracje do pobrania:

1) Deklaracja – Nieruchomości zamieszkałe, zabudowa jednorodzinna

2) Deklaracja – Nieruchomości zamieszkałe, zabudowa wielorodzinna

3) Deklaracja – Nieruchomości niezamieszkałe

4) Deklaracja – Domki letniskowe i inne nieruchomości

 

  1. STAWKI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

 

(Określone Uchwałą nr VI/34/24 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 24 października 2024 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odebranymi z nieruchomości położonych na terenie gminy Gryfów Śląski oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty).

  • Nowe stawki opłaty obowiązywać będą od dnia 1 stycznia 2025 roku

W związku z ustaleniem nowych stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciele nieruchomości otrzymają z urzędu zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji.

Właściciele nieruchomości nie są zobowiązani do złożenia nowej deklaracji i uiszczają opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.

 

1) Nieruchomości zamieszkałe

Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych wyliczana jest na podstawie ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość:

  • miesięczna wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami wynosi 38 zł od osoby.

Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w przydomowym kompostowniku w kwocie 2 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

 

UWAGA:

  • W przypadku skorzystania przez właściciela nieruchomości z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów w przydomowym kompostowniku, od właściciela przedmiotowej nieruchomości nie będą odbierane odpady BIO w ramach funkcjonującego systemu, jak i również nie będzie on mógł przekazać tych odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK),
  • Posiadanie przydomowych kompostowników i kompostowanie w nich bioodpadów, na podstawie których przysługuje zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie podlegało regularnym kontrolom.

 

WAŻNE

  • Przy wypełnianiu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy podawać rzeczywistą ilość osób zamieszkujących nieruchomość (w tym dzieci),
  • W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość a ilości osób wskazanych w złożonej deklaracji, Burmistrz Gminy i Miasta Gryfów Śląski może zażądać przedstawienia dodatkowych dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji, w szczególności potwierdzenia/oświadczenia dotyczącego zamieszkania w innym miejscu niż zameldowania lub o objęciu opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miejscu aktualnego pobytu,
  • Każdą zmianę co do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość (np. urodzenie się dziecka, zgon mieszkańca, zamieszkanie nowego lokatora itp.) należy zgłaszać w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

 

2) Nieruchomości niezamieszkałe (objęte gminnym systemem gospodarki odpadami)

 

W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników o określonej pojemności (przy uwzględnieniu ilości odbiorów poszczególnych frakcji odpadów komunalnych) oraz stawki opłaty wskazanej poniżej:

 

 

1) dla pojemnika o pojemności 120 litrów – w wysokości 30,00 zł,

2) dla pojemnika o pojemności 240 litrów – w wysokości 60,00 zł,

3) dla pojemnika o pojemności 1100 litrów – w wysokości 280,00 zł.

 

3) Domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele

rekreacyjno – wypoczynkowe

 

Za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno -wypoczynkowe, ustalono ryczałtową stawkę opłaty w wysokości 240,00 zł za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

 

 

III. TERMIN I MIEJSCE WNOSZENIA OPŁAT

 

Wyliczona zgodnie ze złożoną deklaracją opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi winna być wpłacana:

1) w przypadku nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych- z góry do 15 dnia danego miesiąca (np. za styczeń do 15 stycznia),

2) w przypadku domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno- wypoczynkowe opłatę uiszcza się za rok z góry w terminie do dnia 15 marca danego roku.

 

Płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi można dokonać:

  • przelewem na konto odpadowe Gminy, tj.: konto nr: 63 1020 2137 0000 9402 0145 8041 Gmina Gryfów Śląski, ul. Rynek 1, 59-620 Gryfów Śląski,

lub

  • w kasie Urzędu Gminy i Miasta Gryfów Śląski

Rynek 1, 59-620 Gryfów Śląski.

 

Jednocześnie informujemy, że w kasie urzędu istnieje możliwość płatności kartą.