Wydanie dowodu osobistego
ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO
1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o wydanie dowodu osobistego.
2. Do wniosku dołącz aktualną fotografię.
3. Wypełniony i podpisany własnoręcznie wniosek złóż osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy lub wyślij (wraz z załącznikami) w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, także do organu dowolnej gminy.
4. Otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z przewidywaną datą odbioru.
5. Odbierz dowód osobisty.
Wymagane dokumenty:
-
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
-
Kolorowa fotografia
osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, o wymiarach 35 x
45 mm, wykonana na jednolitym, jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz
odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od
wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała
70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i
przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i
okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami
nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi
ustami. Fotografia powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub
papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek. Fotografia powinna
być wykonana nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed dniem złożenia
wniosku. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się
plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i
wielkości nie przekraczającej 2,5 MB,spełniającą powyższe wymogi.
-
Na
żądanie organu, w przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z
danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych – skrócony odpis polskiego aktu
urodzenia, w przypadku zawarcia małżeństwa – skrócony odpis polskiego
aktu małżeństwa, orzeczenie sądu, dokument poświadczający obywatelstwo
polskie.
Opłaty: brak
Miejsce złożenia i odbioru:
Wniosek
o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnej gminie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód odbiera się w gminie, do której został
złożony wniosek.
INFORMACJE OGÓLNE
-
Prawo posiadania dowodu
osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany
posiadać dowód osobisty.
-
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
-
Dowód osobisty wydaje się na wniosek.
-
Wniosek składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
-
Dowód
osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo
polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru
Gospodarczego nie należących do Unii Europejskiej oraz państw nie
będących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których
obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów
zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami
członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw,
uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.
-
Wniosek można złożyć w formie
pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach
określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
-
Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:
– osoby małoletniej, której do ukończyła 18 roku życia zostało
więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub
opiekun prawny,
– osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą
rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców
– osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą
rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny,
– osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.
Złożenie w siedzibie organu
gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobom wymienionym wyżej
wymaga ich obecności przy składaniu wniosku. Wyjątek stanowią osoby,
które nie ukończyły 5 roku życia.
-
W przypadku niemożności
złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności
lub innej niedającej się pokonać przeszkody, wnioskodawca zawiadamia o
tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej
osoby chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
-
Osoba z wrodzonymi lub
nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię
przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do
wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do
16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która
ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku,
wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008r Nr 14, poz. 92 ze zm.).
-
Osoba nosząca nakrycie głowy
zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię
przedstawiające ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w
pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o
przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w
Rzeczypospolitej Polskiej.
-
W uzasadnionych przypadkach
organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została
dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym
niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
-
Dowód osobisty odbiera się
osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Z
wyjątkiem następujących przypadków:
– dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, odbiera rodzic albo opiekun prawny;
– dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność
do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu
osobistego, rodzic albo kurator;
– w przypadku przyjęcia wniosku o wymianę dowodu osobistego w
miejscu pobytu wnioskodawcy odbioru dowodu osobistego może dokonać
pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania
jego odbioru.
-
Dowód
osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny
przez okres 5 lat, wydany osobie, która ukończyła 5 rok
życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu
osobistego.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Ankieta
Czy gmina powinna zbudować zatoki przystankowe przy przychodni na Skalskiej, kosztem miejsc parkingowych?
TAK, przystanki są niezbędne dla osób starszych i mniej sprawnych |
|
209 |
NIE, przystanki nie będą należycie wykorzystane |
|
182 |
Znajdź nas
Śledź nasz profil na portalach społecznościowych
Pogoda
Wydanie dowodu osobistego
ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO
1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o wydanie dowodu osobistego.
2. Do wniosku dołącz aktualną fotografię.
3. Wypełniony i podpisany własnoręcznie wniosek złóż osobiście w
siedzibie organu dowolnej gminy lub wyślij (wraz z załącznikami) w
formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z
dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, także do organu dowolnej gminy.
4. Otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z przewidywaną datą odbioru.
5. Odbierz dowód osobisty.
Wymagane dokumenty:
-
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
-
Kolorowa fotografia
osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, o wymiarach 35 x
45 mm, wykonana na jednolitym, jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz
odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od
wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała
70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i
przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i
okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami
nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi
ustami. Fotografia powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub
papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek. Fotografia powinna
być wykonana nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed dniem złożenia
wniosku. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się
plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i
wielkości nie przekraczającej 2,5 MB,spełniającą powyższe wymogi.
-
Na
żądanie organu, w przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z
danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych – skrócony odpis polskiego aktu
urodzenia, w przypadku zawarcia małżeństwa – skrócony odpis polskiego
aktu małżeństwa, orzeczenie sądu, dokument poświadczający obywatelstwo
polskie.
Opłaty: brak
Miejsce złożenia i odbioru:
Wniosek
o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnej gminie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód odbiera się w gminie, do której został
złożony wniosek.
INFORMACJE OGÓLNE
-
Prawo posiadania dowodu
osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany
posiadać dowód osobisty.
-
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
-
Dowód osobisty wydaje się na wniosek.
-
Wniosek składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
-
Dowód
osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo
polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru
Gospodarczego nie należących do Unii Europejskiej oraz państw nie
będących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których
obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów
zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami
członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw,
uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.
-
Wniosek można złożyć w formie
pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach
określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
-
Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:
– osoby małoletniej, której do ukończyła 18 roku życia zostało
więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub
opiekun prawny,
– osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą
rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców
– osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą
rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny,
– osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.
Złożenie w siedzibie organu
gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobom wymienionym wyżej
wymaga ich obecności przy składaniu wniosku. Wyjątek stanowią osoby,
które nie ukończyły 5 roku życia.
-
W przypadku niemożności
złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności
lub innej niedającej się pokonać przeszkody, wnioskodawca zawiadamia o
tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej
osoby chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
-
Osoba z wrodzonymi lub
nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię
przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do
wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do
16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która
ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku,
wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008r Nr 14, poz. 92 ze zm.).
-
Osoba nosząca nakrycie głowy
zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię
przedstawiające ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w
pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o
przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w
Rzeczypospolitej Polskiej.
-
W uzasadnionych przypadkach
organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została
dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym
niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
-
Dowód osobisty odbiera się
osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Z
wyjątkiem następujących przypadków:
– dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, odbiera rodzic albo opiekun prawny;
– dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność
do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu
osobistego, rodzic albo kurator;
– w przypadku przyjęcia wniosku o wymianę dowodu osobistego w
miejscu pobytu wnioskodawcy odbioru dowodu osobistego może dokonać
pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania
jego odbioru.
-
Dowód
osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny
przez okres 5 lat, wydany osobie, która ukończyła 5 rok
życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu
osobistego.