Obowiązki właścicieli nieruchomości w gospodarce odpadami
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na właścicieli nieruchomości szereg obowiązków w zakresie utrzymania porządku i czystości, a w szczególności w sferze gospodarki odpadami komunalnymi, do których zalicza się między innymi:
- wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
- zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.
Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do złożenia w gminie deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów, którą będzie wnosił do gminy. Sposób naliczania opłaty ustala rada gminy. Spalanie odpadów jest niedozwolone. Zgodnie z ustawą o odpadach spalanie odpadów jest możliwe jedynie w spalarniach, na które wymagana jest zgoda odpowiedniego organu.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości ma także obowiązek przyłączenia swojej nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; (przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych) oraz udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług firmy wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi.
Jednocześnie informuję, że od 1 kwietnia 2017 r. będą przeprowadzane kontrole, z nałożonych ustawowo obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku, w szczególności posiadanych zbiorników nieczystości ciekłych bezodpływowych. Sprawdzane będą też umowy oraz rachunki potwierdzające wywóz nieczystości ciekłych. Umowy należy mieć zawarte z firmami, które mają prawną możliwość na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Gryfów Śląski tj.
1. Gryfów Śląski
ul. Kolejowa 42, 59-620 Gryfów Śląski
2. Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych „IZERY”
ul. Kargula i Pawlaka nr 16; 59-623 Lubomierz
3. SIMEKO Sp. z o.o.
ul. Karola Miarki 42 ; 58-500 Jelenia Góra
Krystyna Samborska
Inspektor do spraw gospodarki odpadami
W Urzędzie Gminy i Miasta Gryfów Śląski